كورليوني: حينما يكره المرء صورته في المرآة..!

الأب الروحي على ما يبدو كان وش فقر -فقر مدقع يعني مش فقر عادي- من ساعة ما قررت اتخاذه شعارا منذ دخلت موقع الجايكو..

يعني لم أكتب حرفا لا في المدونة ولا في غيرها، ولا كسبت مليم من أي حتة، ولا اشتغلت بنكلة، ولا حتى قعدت في التكعيبة… ولا كلب معدي في الشارع باس إيدي ومشي كما كانوا يفعلون مع الدون العظيم ولا عضها ومشي حتى..

وكعادتي لما بتحرق دمي وبشدة، ووقتها فقط، تنزل علي الكتابة فجأة كأنها لم تفعل ذلك من قبل.. يعني مثلا انا بقالي 3 اشهر تقريبا ما كتبتش -تدوينة 6 ابريل دي ما تتحسبش كتابة كما لاحظتم – والأن وأنا في قمة انشغالي في أكبر مهمة كلفت بها في حياتي أبكي وأكتب لمجرد ان واحد كلمني بطريقة مش اللي هي ولأجل صالح هذه المهمة..!

شيء سخيف قوي ان يكتشف من يعتبر نفسه أبا ومرجعا وأذنا صاغية انه مش عارف يكفي نفسه.. وإنه رئيس لعائلة ليس بها اعضاء.. وأن لا أحد يقبل يده لأنه يحب ذلك فعلا.. وأنه لا أب روحي ولا نيلة..!

صحيح ان هذه هي الحقيقة وأنه شيء ضروري أن يكتشف الإنسان الحقيقة.. لكن هذا لن ينفي عنها السخف..! ربما تكون الحقيقة سخيفة لا لسبب إلا سخفك الشخصي.. ولأنك تكره السخفاء فإنك تكره صورتك في المرأة.. ولأنك تحتقر الضعفاء فإنك تحتقر ان يعتبر واحد زيك نفسه أبا روحيا ولو لنفسه..

ومما يزيد من هذه الحالة أن عبد الرحمن يوسف لا يزال يناديني إلى الآن فيصل أباد.. وأن واحد من يومين تلاتة سألني على الفيس بوك : أستاذ أحمد فيصل.. مش انت بتاع فحماية..؟

أيوه يا خويا أنا بتاع فحماية.. وأنا لست أستاذا لأحد…

لكن هذا لا يمنعني من التساؤل.. هل خرب فيتو كورليوني حياتي بالفعل أم أنه لم يفعل أكثر من تسليط الضوء على كومة الأنقاض بداخلي..؟

على جنب: وتقول لي أب روحي..؟

يا شيخ اتنيل..

5 thoughts on “كورليوني: حينما يكره المرء صورته في المرآة..!

  1. يا عمي وش قاعد تخربط تقول انت ؟؟

    يارجال كل زقق بس

    اذا عرفت تحتسي زي الناس بكلام مفهوم .. ردينا عليك يا ملحوس

    وش اللي عض يدي ومشي ؟؟ وش قاعد تقول انت

    برب بس

  2. سلامو عليكو يأخى العراب دا حاجة غريبة كل مكون مكتئب اتفرج عليه حاجة كده بتشدك تسرح مع الدون فيتو كورليونى ربنا يوفقك

  3. تصدق بجد ولا كنت اعرف ان فيه مدونة تانية تحمل اسم الأب الروحي
    انا عملت بحث جامد جدا وغاب عن ذهني خاااالص ان اسمه بالعربي العراب..
    لأ وإيه.. وغيرت اسم المدونة تاني قبل ما اعرف 😀
    ربنا يوفقك عزيزي هشام
    شوف كده اللوجو ده

    إذا عجبك ممكن تستعمله 🙂

  4. تعقيب: دردشة بنات مصر , شات بنات مصر

أضف تعليق